Beloningsbeleid Nationaal Incasso Bureau
Het beloningsbeleid maakt deel uit van het personeelsbeleid en is in eerste instantie gericht op het aantrekken en behouden van goede gekwalificeerde medewerkers. Dit alles binnen een beheerste en integere bedrijfsvoering en gericht op de lange termijn.
Dit betekent dat we waar mogelijk zullen voorkomen dat medewerkers door de beloningen geprikkeld worden tot onzorgvuldig handelen. We beschermen hiermee de opdrachtgever en zijn klanten. Hiermee voldoen we aan onze zorgplicht. Daarnaast willen we met ons beloningsbeleid de focus leggen op de belangen van de debiteuren en de onderneming van onze opdrachtgever op de langere termijn. Er moet een gezonde, stimulerende werking uit gaan van het gehanteerde beloningsbeleid.
Doel beloningsbeleid
Ons beloningsbeleid is te allen tijde gericht op het voorkomen van onzorgvuldige behandeling van belanghebbenden. Een onjuist/onbeheerst beloningsbeleid kan gevolgen hebben voor onze onderneming m.b.t.:
- Continuïteit van de onderneming
- Beheersbaarheid van personeelskosten
- Onzorgvuldige behandeling van de klantbelangen
- Verloop van personeel
Wij hebben een risicoanalyse gemaakt. Hierbij hebben we de risico’s samen met de getroffen maatregelen inzichtelijk gemaakt. Deze zijn verwerkt in het beloningsbeleid.
Uitgangspunten beloningsbeleid
De volgende (algemene) uitgangspunten van ons beloningsbeleid worden gehanteerd:
- Marktconform i.v.m. aantrekken en behouden van goed gekwalificeerd personeel
- Maatschappelijk verantwoord en functie gerelateerd
- Klantbelang staat centraal
- Lange termijn doelstelling
- Transparant
- Voldoen aan wet- en regelgeving
Beloningsstructuur
De volgende beloningscomponenten komen voor:
- Salaris + vakantiegeld; deze beloning zijn marktconform. Inschaling is o.a. afhankelijk van leeftijd, kennis en ervaring. De jaarlijkse vakantietoeslag is 8%
- Jaarlijks kan een (periodieke) loonsverhoging worden toegewezen
- Bonusregeling; medewerkers werken op basis van een vast salaris; er is geen bonusregeling
- Onkostenvergoeding; de medewerkers ontvangen een reis- en thuiswerk vergoeding binnen de fiscaal toegestane mogelijkheden. Er bestaan ook vergoedingen voor zakelijke telefoon- en studiekosten
- Auto van de zaak; aan een aantal medewerkers kan (functie gebonden) een auto van de zaak worden toegewezen
Variabele beloning.
Binnen Nationaal Incasso Bureau kennen wij geen variabele beloning met als doel de motivatie en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Wij onderschrijven dat hoe hoger de variabele beloning hoe sterker de prikkel om risico’s te nemen kunnen zijn. Wij houden in de beloningsstructuur rekening met de kwaliteit van de omzet, de gemaakte kosten en risico’s op de langere termijn.
Beoordeling en functioneringsgesprekken
Nationaal Incasso Bureau hanteert een functionerings- en beoordelingscyclus. Ieder half jaar heeft de medewerker met haar/zijn leidinggevende een functioneringsgesprek. Het functioneren wordt gezamenlijk besproken en er worden doelen gesteld. Deze doelen zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) en zijn te beïnvloeden door de medewerker. Een keer per jaar krijgt iedere medewerker een beoordelingsgesprek waarin de resultaten worden beoordeeld.
De volgende (prestatie)criteria worden meegewogen in beoordeling
- Vakbekwaamheid en deskundigheid
- Flexibiliteit in houding en opvatting en vrijwillige aanpassing in veranderende omstandigheden
- Kwaliteit van de adviezen; deze worden beoordeeld door het 4 ogen principe
- Collegialiteit
- Zelfstandigheid van werken
- Klantgerichtheid
- Motivatie
Naast de persoonlijke doelen spelen ook de ondernemingsdoelstellingen een rol in de beoordeling. Sturing op de kwaliteit van de dienstverlening staat hoog in het vaandel.
Transparantie beloningsbeleid.
Ons beloningsbeleid is transparant en wij geven inzicht in het verband tussen beloningsbeleid en zorgvuldige klantenbehandeling (klant centraal).
Van een beheerst beloningsmodel gaan geen prikkels uit die kunnen leiden tot onverantwoorde risico’s en onzorgvuldige behandeling van klanten.
Onze medewerkers volgen regelmatig cursussen om te voldoen aan de wettelijke eisen en om hun vakbekwaamheid te vergroten.
Evaluatie beloningsbeleid
Jaarlijks vindt door de verantwoordelijke een evaluatie plaats van het beloningsbeleid en wordt een risicoanalyse uitgevoerd, waarbij de verschillende aspecten van het beloningsbeleid tegen het licht worden gehouden:
Verdienmodel Nationaal Incasso Bureau
Nationaal Incasso Bureau handelt altijd in het belang van haar klant met passende adviezen en bemiddelt volledig onafhankelijk en objectief.
Ons verdienmodel bestaat uit twee componenten.
- Beloning op basis van provisie betaald door de opdrachtgever
- Beloning op basis van incassokosten betaald door de debiteur waarvan de staffel
- wettelijk is vastgesteld
- Combinatie van bovenstaande componenten
Het verdienmodel van Nationaal Incasso Bureau is openbaar en transparant voor de belanghebbenden en staat ook in ons dienstverleningsdocument (samenwerkingsovereenkomst/tarievenblad).Het beloningsbeleid ligt in het verlengde van het verdienmodel van de onderneming.
Volg ons !